Alle adviesgebieden

Emotie-eten

Herken je jezelf als een emotie-eter? Grijp je naar eten om gevoelens te dempen? Heb je al talloze pogingen verricht om te lijnen, maar val je steeds weer terug in je oude gewoonten? Om 20.30 uur op de bank, met een zak chips of die reep chocolade na een vervelende werkdag?

Wanneer je je gevoelens dempt met eten, noemen we dit emotie-eten. Eten lijkt dan het énige wat je helpt wanneer je boos, verdrietig, alleen, of gestrest bent. Achteraf baal je en hoor je jezelf zeggen ‘Dom, stom.. Zo val ik nooit af’. Vaak volgt hierna een volgende eetbui.

Wanneer je last hebt van emotie-eten helpt het je vaak niet om te gaan ‘lijnen’. Wat je wél kan helpen is onderzoeken waar het emotie-eten vandaan komt. Dit doen we aan de hand van een 7-stappenplan, waarin je onder andere gaat kijken in welke situaties je het meeste last hebt van emotie-eten, waar je werkelijke behoefte ligt en hoe je kunt leren omgaan met deze situaties. Je leert je eigen eetpatronen kennen en herkennen. Hierdoor kun je stap voor stap deze eetpatronen doorbreken en werken aan een gezonder eetpatroon, waarin je geleidelijk gewicht gaat verliezen.

 

 

Verleidingseter

Herken je jezelf niet meteen in het emotie-eten maar ben je meer een gezelligheidseter? Vind je het lastig om ‘nee’ te zeggen wanneer je bij een verjaardag allerlei hapjes ziet? Ook wanneer je een verleidingseter bent, kun je ongemerkt veel calorieën extra binnenkrijgen waardoor het afvallen moeizamer zal verlopen. Wij kijken graag met je mee hoe je dit kunt aanpakken.

Twijfel je of je een emotie-eter bent of een verleidingseter? Doe de gratis test.

 

Stop met lijnen en pak het emotie-eten aan! Wil je de eerste stappen maken en begeleiding krijgen? Neem gerust contact op!

Gerelateerde adviesgebieden